Що таке лікарська форма?
Напевно, кожному відвідувачу аптеки хоча б раз доводилося чути від фармацевта чи провізора питання: «В якому вигляді?» або «В якій лікарській формі?».
Що ж таке лікарська форма?
Поряд з колосальною кількістю активних речовин і їх комбінацій в лікарських засобах мають місце також різні лікарські форми одного і того ж препарату. Лікарська форма (форма випуску) - це готова і зручна в застосуванні форма лікарського засобу та лікарської рослинної сировини, яка наддасть очікуваний терапевтичний ефект.
Які бувають лікарські форми?
Існує основна загальноприйнята класифікація лікарських форм:
Якісна (за фізичними властивостями)
- рідкі (краплі, настоянка, настої, сироп, суспензія, емульсія)
- тверді (капсула, таблетка, порошки, гранули, драже, карамель, олівець)
- м'які (крем, мазь, гель, супозиторії, паста)
- аерозолі
Кількісна
- дозовані (таблетка, капсула)
- недозовані (сироп, відвар, емульсія, гель, мазь, екстракт)
- змішані (пластир)
Також лікарські форми можна розділити по групах в залежності від способу застосування препарату: розчини, спреї - для інгаляційного застосування; драже, капсули, таблетки і т.д. - для перорального застосування (шляхом ковтання); драже і таблетки, які легко розчиняються - для сублінгвального застосування (під язик); супозиторії -для вагінального або ректального застосування; парентерально (минуючи шлунково-кишковий тракт) застосовуються лікарські засоби у флаконах і ампулах.
Для чого така різноманітність лікарських форм?
Деякі активні речовини зберігають свою стабільність і належну терапевтичну активність тільки в певній лікарській формі. Так, наприклад, цефтриаксона натрієва сіль проявляє свою стабільність тільки в вигляді порошку, відповідно препарати з такою діючою речовиною випускаються тільки в одній лікарській формі - у флаконах для ін'єкцій. При цьому порошок розводять безпосередньо перед застосуванням. Однак існує досить велика кількість лікарських засобів, які представлені в різноманітних лікарських формах. Широко відома активна речовина парацетамол дозволяє випускати лікарський препарат з ним в різних лікарських формах: таблетки, шипучі таблетки, сиропи, флакони для ін'єкцій, що дозволяє лікарю вибрати для пацієнта найбільш підходящу форму для застосування.
Актуальність рідких форм в педіатрії очевидна, так як маленькій дитині набагато безпечніше і приємніше випити смачний сироп. Для швидкого усунення симптомів застуди пацієнт віддасть перевагу розчинній лікарській формі у вигляді саше або порошку, однак при неможливості багаторазового застосування розчинного пакету - хворий віддасть перевагу таблеткам або капсулам. Залежно від стану поверхні рани лікарський препарат буде застосовуватися у вигляді крему, мазі або суспензії.
Суттєвим фактором вибору лікарської форми виробляємих препаратів є показник біодоступності.
Що таке біодоступність?
Біодоступність (біологічна доступність) визначається кількістю лікарської речовини, що досягає місця дії в організмі з урахуванням всіх втрат, виражається у відсотках. Чим вище біодоступність, тим більше кількості лікарського препарату потрапить в системний кровотік, досягне своєї «мішені», де і надасть терапевтичний ефект. При внутрішньосудинному введенні лікарські засоби (що випускаються в ампулах, флаконах) потраплять відразу в кровотік і, можна стверджувати, що біодоступність становить 100%. При інших же способах прийому (інші лікарські форми) біодоступність майже ніколи не досягне подібних показників. Це обумовлено необхідністю вивільнення активних речовин з лікарської форми (таблетки, капсули, супозиторії, мазі і т.д.) з подальшим проходженням через природний захисний фільтр організму - печінку (так званий ефект першого проходження). Після такої своєрідної фільтрації лікарський препарат втрачає свою первісну активність.
Крім лікарської форми на біодоступність впливають і інші фактори: стать, вік, стан органів та систем, фізична активність, взаємодія з їжею та іншими препаратами.
Підводячи підсумок, варто зазначити, що різноманітність лікарських форм препаратів має як фізико-хімічне обґрунтування, так і практичне - для зручності вибору споживачем.